Dysonans poznawczy po zakupach

automatyczne rozpoznawanie faktur jest znanym zjawiskiem w psychologii poznawczej oraz w psychologii osobowości. Kiedy dochodzi do dysonansu poznawczego? Wtedy, kiedy człowiek widzi różnicę między własnymi odczuciami i spostrzeżeniami a tym, jaki jest zauważony przez niego zewnętrzny i jakby rzeczywisty stan rzeczy. Nie jest to przyjemny stan i człowiek stara się na różne sposoby zlikwidować taką rozbieżność przez zmyślanie, że rzeczywistość jest inna niż widzi, albo poprzez racjonalizację swoich myśli i przekonań oraz uczuć. Do dysonansu poznawczego dochodzi po zakupach, kiedy człowiek dokonał trudnego wyboru. Wyboru pomiędzy dwiema opcjami, z których każda miała swoje plusy i minusy. Po dokonaniu zakupu jednym słowem zastanawiamy się, czy dokonaliśmy dobrego wyboru, czy to co zrobiliśmy było słuszne i czy nasze pieniądze zostały dobrze ulokowane. Takie automatyczne rozpoznawanie faktur nazywany jest dysonansem podecyzyjnym. Na przykładzie może dotyczyć tego, że wahamy się, czy dobrze zrobiliśmy, jeśli kupiliśmy sobie modne spodnie, ale drogie zamiast kupienia sobie czegoś naszego ale mniej efektownego.

Comments are closed.